درمورد نویسندگی نوشته ای برای شما گردآوری کرده ایم با عنوان “نویسندگی به شیوه استفان کینگ” که پیشتر بدان میپردازیم.

جیمز اسمیت رمان‌نویس و محقق ادبی انگیلس با بررسی کارهای استفن کینگ ۱۰ نکته برای نوشتن یک رمان را از این استاد کتاب‌های دلهره‌آور یادآور شده است.

اسمیت (James Smythe) در آستانه اولین جایزه «استفن کینگ» نویسنده رمان‌های مشهوری چون «درخشش» (Shining) و «مسیر سبز» (Inexperienced Miles)، با بررسی کارهای این استاد جریان‌های دلهره‌آور، ۱۰ نکته مهم برای نوشتن یک رمان را یادآور شده است:

۱٫هر آنچه دلتان می‌خواهد بنویسید

کینگ با اسم نویسنده جریان‌های دلهره‌آور مشهور است با اینحال، حقیقت این است که ایشان در هر گونه ادبی که فکرش را بکنید اثری دارد.

جریان‌های هیجان‌انگیزی چون «بیچار‌گی» (Misery) و «بازی جرالد»، رمان‌های ادبی چون «کیسه استخوان‌ها» و «فصول مختلف»، جریان‌های دادگاه‌های جنایی مانند «آقای مرسدس»،  روایت‌های آخرالزمانی چون «ایستگاه» (The Stand)، قصه‌های فانتزی چون «چشمان اژدها» و سری برج تاریک» و … ایشان از طرف دیگر یکی از بهترین جریان‌های جوانان را به قلم درآورده است.

داستانی با اسم «پیاده‌روی طولانی». امکان دارد بتوان گفت تنها گونه‌ای که کینگ تجربه نکرده است گونه «کمدی» باشد؛ در چنین موقعیتی بیشتر کارهای ایشان حاوی لحظاتی هستند که نبوغ ایشان را در طنز نشان می‌دهند.

روشن است که این نویسنده معاصر هر آن‌چه و در هر وقتی که می‌خواسته انجام داده است. ایشان خوانندگان خود را هر جا که خواسته دنبال خود برده است.

۲٫ترسناک‌ترین چیز الزاما چیزی نیست که در پایین تخت پنهان است

«وحشت» چیزی پرسشگری برانگیز است. چیزی که شخصی را وحشت‌زده کند لزوما دیگری را نمی‌ترساند. در جریان‌های کینگ، وقتی که لحظات دلهره‌آور فرا می‌رسد، وحشت حقیقی آنی است که به خود ذات بشریت مرتبط است.

ارواح انسان‌ها را به جنون می‌کشانند، دخترکان کنترل ذهن (Telekinetic) با قدرت خود تمامی شهرها را ویران می‌کنند و دلقک‌ها نقطه پایانی خونین هستند.

به توجه به این، جدی ترین توانایی کینگ در وحشت‌آوری، یافتن چیزی است که به‌واقع خوانندگان از آن بیم دارند و نمایاندن آن.

اگر می‌خواهید داستانی دلهره‌آور بنویسید، تنها به این فکر نکنید که چه چیزی در تاریکی نهفته است؛ به این فکر کنید که مردم بعد از یک رخ‌داد چه می‌کنند.

۳٫از شفافیت نهراسید

یکی از نکات جالب در باب سری جریان‌های کوتاه این استاد رمان‌های دلهره‌آور این است که نکات مهمی در باب هر قصه‌ای که روی کاغذ می‌آورد می باشد؛ تاریخچه هرکدام، پس‌عرصه هر فرضیه و چگونگی روند نگارش.

این‌ها موارد پر‌ارزشی برای ایجاد انگیزه در نویسندگان هستند با اینحال همین موارد قطعات درخشانی درون خود نویسنده قرار دارند. عده ای امکان دارد فکر کنند که برای خواندن یک اثر خوب است هیچ چیزی در باب نویسنده آن ندانند با اینحال در باب کینگ، ایشان تمامی احساسات خود را در کف دست قرار داده است.

ایشان در تازه ترین سری خود با اسم «مارکت رویاهای شکسته» بیش از در بیشتر مواقع شفافیت به‌خرج داده و به‌گونه‌ای صادقانه در باب آن‌چه انگیزه نوشتن جریان‌ها شده سخن گفته است؛ نکته‌ای که دیگر نویسندگان آن را تا به این لحظه بر کاغذ نیاورده‌اند.

10 نکته‌ای که برای نوشتن رمان باید از استفن کینگ آموخت

۴٫در باب چیزی بنویسید که در باب‌اش می‌دانید

نوشتن در باب چیزی که می‌دانید معمول‌ترین نکته در باب قلم‌زدن است. یاوه‌سرایی است که فکر کنیم نویسنده‌ای با خیره شدن به بیرون از قاب یک پنجره به فرضیه‌ای برای نوشتن می‌رسد.

کینگ فهمیده است که تجربه چیزی است که می‌توان به کار شما بیاید و می بایست از هر فرصتی استفاده کرد. وجوه مختلف زندگی ایشان، آموزش، تصادف نزدیک به مرگ، موسیقی راک‌اندرول، گذران عمر، در جابه‌جای کارهای وی قابل دیدن است.

به‌گونه‌ای که آشکار نیست با اینحال اغلب به پیشبرد جریان یاری مینماید. و این چیزی است که هر نویسنده‌ای می بایست از آن سود ببرد چونکه در خلال این حقایق است که احساسات حقیقی روی کاغذ گسترش می یابد.

۵٫اهداف بزرگ یا کوچک

کینگ کتاب‌های بزرگی نوشته است که اغلب در باب چیزهای بزرگ هستند. «ایستگاه» خوانندگان را به آخرالزمان می‌برد.

این جریان با هراسی مرتبط است که گروهی از آدم‌ها دو بار در زندگی‌شان با آن مواجه هستند و به ما نشان می‌دهد که به چه نحو سالیان سال تجربه می‌تواند مردم را دگرگون کند. و «برج تاریک» یک سری هفت قسمتی است که در گونه‌های مختلف ادبی نوشته شده است.

هدف کینگ هر لحظه که ضروری باشد واقعا بزرگ است و عده ای اوقات این همان چیزی است که برای بیان یک جریان ضروری است. عده ای جریان‌های بزرگ ایشان چون «ریتا هاوورت و رستگاری در شاوشنگ» یا «مه» (The Mist) از جریان‌های کوتاه خود ایشان برآمده‌اند.

ایشان گروه‌های از شخصیت‌ها را در یک مکان واحد به دام می‌اندازد و اجازه می‌دهد تا خود جریان آن‌گونه که می‌خواهد ادامه بیابد.

درازای داستانی که می‌خواهید روایت کنید باید اندازه کتابتان را تعیین کند؛ مهم نیست که جریان شما ۴۰ هزار کلمه باشد یا ۲۰۰ تا. «کینگ» واژگان را هدر نمی‌دهد.

۶٫در بیشتر مواقع بنویسید و زیاد

کینگ تا به این لحظه ۵۵ رمان، ۱۱ سری جریان کوتاه، ۵ اثر غیرداستانی و ۹ اثر مصور پخش کرده است. تمامی این‌ها در طول ۴۱ سال انجام شده است.

به‌عبارتی به‌طور متوسط دو اثر در یک سال که تعداد فراوانی است. ایشان به‌ندرت به خود استراحت داده است. همین امسال کینگ سه کتاب برای انتشار دارد. بسیاری از نویسندگان اگر بخواهند به پای ایشان برسند باید یک قرن تلاش کنند.

10 نکته‌ای که برای نوشتن رمان باید از استفن کینگ آموخت

۷٫آوا به میزان مشابه به متن ارزش دارد

کینگ نویسنده‌ای است که می‌فهمد که یک جریان قبل از آن که بیان شود باید شروع شده باشد.

این‌که اول شخص روایت شود و یا سوم شخص؟ از نگاه راویان مختلف بیان شود و یا تنها یک نفر؟ ایشان در این‌که یک جریان برای چه و به چه طریقی باید روایت شود استاد است. در چنین موقعیتی ایشان باید آن را به راهی ساده آرایش کند.

خود جریان آوایی را که ضروری دارد می یابد یا بر تصویر. به توجه به این؛ از خلال جریان‌های ایشان می‌توان دید که کینگ حدودا هر چیزی را می‌آزماید و می‌توان دلیل هر آوایی را در هر داستانی که روایت می‌کند مشاهده کرد.

۸٫ساختار به میزان مشابه به آوا مهم است

کینگ در حقیقت یک رمان‌نویس تجربی نیست. عده ای از پرطرفدار‌ترین رمان‌های ایشان با ساختارهایی شایان توجه به قلم درآمده‌اند. در عده ای از آن‌ها شخصیت‌هایی واحد در موقعیت‌های مختلف تصویر شده‌اند. بیشتر رمان‌های ایشان به‌گونه‌ای محشر، مدیوم روایی خود را دارند.

۹٫نباید خودت باشی

عده ای از جدی ترین کارهای کینگ در دوران آغازین حرفه نویسندگی‌اش به وسیله خود ایشان پخش نشده‌اند. ایشان در آن وقت با اسم ریچارد بچمن کارهای خود را می‌نوشت. «پیاده‌روی طولانی»، «نازک‌تر» (Thinner) و «مرد دونده» از نمونه کتاب‌هایی هستند که روی زننده‌تری از آن‌چه که به «کینگ» نسبت داده می‌شوند مرتبط هستند. چرا؟ امکان دارد به این دلیل که داشتن ابزاری که اجازه دهد تاریکی حقیقی ماه‌دور از هر قضاوتی بیرون بریزد، خوب است.

10 نکته‌ای که برای نوشتن رمان باید از استفن کینگ آموخت

۱۰٫«در باب نوشتن» را بخوانید

این جدی ترین نکته در این فهرست است. در سال ۲۰۰۰ میلادی کینگ کتاب «در باب نوشتن» (On Writing) را پخش کرد؛ کتابی که میان خودآموز نویسندگی و زندگی‌نامه در نوسان است.

این اثر پر است از جزئیاتی در باب این‌که به چه نحو می‌نویسد و به چه نحو با مساله‌های پیش رویش مواجه شده است.

«در باب نوشتن» یکی از نادر کتاب‌هایی از این نوع است که ارزش خواندن دارد چونکه می‌دانیم مطالب آن آزمایشات شخصی است که برای خواننده امکان دارد مفید باشد. برای نوشتن هیچ حقیقت جهانی نیست.

عده ای سال‌ها تلاش می‌کنند تا اولین اثر کامل خود را ایجاد کنند، عده ای در ۶ هفته اثری را ایجاد می‌کنند و یک سال پس از آن را صرف خراب کردن و نوسازی آن می‌کنند. «در باب نوشتن» به ما بیان می کند که کینگ چه کرده است و یاری مینماید تا راه خودمان را بیابیم.


نویسندگی به شیوه استفان کینگ

جیمز اسمیت رمان‌نویس و محقق ادبی انگیلس با بررسی کارهای استفن کینگ ۱۰ نکته برای نوشتن یک رمان را از این استاد کتاب‌های دلهره‌آور…

ترامپ استفان کینگ را بلاک کرد

مدیرعامل‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در شبکه مجازی توئیتر یک نویسنده آمریکایی که بیش از ۲۰۰ اثر ادبی از خود به جای قرار داده است را…

 

 

امیدواریم نوشته “نویسندگی به شیوه استفان کینگ” مورد قبوا علاقه مندان به نویسندگی قرار گرفته است.